Salgsbetingelser.

(oppdatert pr. 17.04.24)

 

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og evt. særskilt avtalte vilkår. Ved evt. motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så lenge det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er Stiftelsen Trondheim Pirbad/Pirbadet (heretter benevnt STP), Havnegaten 12, 7010 Trondheim, firmapost@pirbadet.no, telefon: 73 83 18 00, organisasjonsnummer: NO 976 741 315, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkl. alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

Pirbadet sine priser: https://www.pirbadet.no/priser

I tillegg finnes det oppslag ang prisene inne på Pirbadet

Jafs Pirbadet (kafe) sine priser.

I tillegg finnes det oppslag ang prisene inne på Jafs Pirbadet

Priser på varer i badebutikken: Disse er oppgitt på den enkelte vare.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøper har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det fremkommer skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøpers bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betalingen, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utsendt ved forsendelse av varen. Betalings-frist fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

Dersom kjøperen bruker Vipps som betalingsmiddel, kan selger kreve betaling for varen idet tidspunkt ordren er bekreftet av kjøperen i Vipps. Ved betaling med Vipps er kjøperen ansvarlig for at det foreligger riktig beløp. Kontoen som er lagt inn på Vipps vil bli belastet samme dag som ordren blir reservert.

6. Levering

Leveringen er skjedd når kjøperen, eller hens representant, har overtatt varen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere vare til kjøperen uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kjøperen. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

Årskort: løper 1 år fra tegnet avtale. Årskort er personlige og kan ikke sies opp innenfor avtaleperioden med mindre det foreligger en legeerklæring.

Klippekort: er ikke personlige og kan følgelig deles mellom flere (innenfor samme alderskategori). De har en gyldighet på 1 år, men kan forlenges i resepsjonen om det gjenstår klipp. Kjøpte klippekort refunderes ikke.

Gavebilletter: refunderes ikke. De har en varighet på 3 år fra kjøpsdato, men kan forlenges i resepsjonen. Gavekortene er ikke personlige.

Våte pakker: refunderes ikke. Våte pakker kan kjøpes fra midten av november og frem til 23.12. Varighet fra 26.12 til og med 26.12 neste år. Våte pakker er ikke personlige, og de kan ikke forlenges.

Billetter: gyldighet på 1 år. Billettene er gyldige helt til man skanner seg inn. Refunderes ikke, men kan forlenges i resepsjonen.

Månedsabonnement: er personlig og fornyes automatisk. Abonnementet er gyldig fra og med kjøpsdato og frem til du selv stopper det. Abonnementet kan ikke settes på pause, men du kan selv kansellere abonnementet når som helst. Når det er kansellert, vil det fortsatt være gyldig ut perioden. Velger man å ikke benytte seg av hele perioden vil ikke betalt beløp refunderes.

Kurs: svømme- og crawlkurs for voksne i regi av STP og TSLK, er bindende og refunderes ikke, med mindre det foreligger en legeerklæring. Alle andre kurs er det eksterne leverandører som organiserer, så ta kontakt med den enkelte leverandør. En oversikt finnes her: https://www.pirbadet.no/trening-kurs-og-utleie

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når hen, eller kjøperen representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløp av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (via angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe som følger:

· Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen (e) er mottatt.

· Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.

· Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløp av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelse opplyser om at det foreligger angrerett og standardiserte angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysninger om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysninger i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene. Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøperen dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten. Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for evt. redusert verdi på varen. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til hen har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøperen har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

STP har angrerett på varer og tjenester (ref. ovenfor). Unntak fremgår av punkt 6. For å benytte angreretten må man overholde oppgitte frister og sende alt skriftlig via firmapost@pirbadet.no

9. Forsinkelse og manglende levering – kjøperens rettigheter, frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (e-post).

Oppfyllelse: Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selger ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøpers interesse i at selger oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøper taper sin rett til å kreve oppfyllelse om hen venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøper heve kjøpet. Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstids-punktet er avgjørende. Leveres varen etter tilleggsfristen kjøperen har satt etter leveringstids-punktet som var avgjørende for avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning: Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindringer utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletid, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at hen vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest 2 år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av de er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, er reklamasjonsfristen 5 år. Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren. Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering: Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende vare. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn 2 avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag: Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom varens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving: Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøper også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Ønsker du å reklamere for kjøp av tjenester eller varer fra STP, ta kontakt via: firmapost@pirbadet.no , Unntak fremgår av punkt 6.

11. Selgers rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøper ikke betaler eller oppfyller øvrige forpliktelser etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet, samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyrer og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse: Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom hen venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving: Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgers faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slik gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperes rett til reklamasjon og krav ved forsinkelser eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøper samtykker til noe annet, kan selger, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene eter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemt tilfelle.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. Punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse evt. tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no. Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis man ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis man er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr